Welkom

Het is in Nederland nog niet strikt verplicht om een marifoon aan boord te hebben. Nog niet. Rijkswaterstaat adviseert het gebruik ervan echter wel.
Waarom? Omdat het eenvoudigweg de veiligheid bevordert. In België is de marifoon daarom al wel verplicht. Met een marifoon kun je immers met andere schepen en walstations zoals sluizen en verkeersposten communiceren. De marifoon, die je zowel op zee als op de binnenwateren kunt gebruiken, verhoogt de veiligheid op het water dus aanzienlijk. En daar zijn we allemaal bij gebaat. Toch?

Veel mensen denken dat een mobiele telefoon de marifoon kan vervangen. Dat is pertinent niet waar. (Als je het marifooncertificaat overigens al hebt, kun je wel een portofoon aanschaffen met alle marifoonkanalen voor de binnenwateren.) In tegenstelling tot marifoons en portofoons echter bereik je met je mobiele telefoon slechts een instantie of een persoon. De (nood-)oproep die je via de marifoon verstuurt, wordt opgevangen door iedereen die in de omgeving uitluistert. De kans op hulp is dan natuurlijk veel groter. Bovendien heb je met je mobiele telefoon lang niet overal op het water bereik. Het gebruik ervan wordt bij noodverkeer dan ook afgeraden, tenzij er geen ander communicatiemiddel voorhanden is.

In gebieden waar veel onoverzichtelijke bochten of kruisingen van vaarwegen voorkomen, zorgt Rijkswaterstaat vanaf de verkeersposten voor verkeersbegeleiding. De verkeersleiding daar is verantwoordelijk voor het informeren, adviseren en het geven van aanwijzingen binnen het werkingsgebied van de verkeerspost.
Zo zorgt hij voor een veilige en vlotte doorstroming van de scheepvaart.

Meer informatie over de marifoon: www.vaarbewijzen.nl/marifoon

AIS zie ook: AIS
cursusrooster Ga naar: cursusrooster
cursusrooster Ga naar: tarieven
inschrijven_cursus Ga naar: aanmelden dagcursus inclusief examen
inschrijven_onlinecursus Ga naar: aanmelden online cursus


Top