GMDSS uitleg en betekenis

GMDSS het Global Maritime Distress and Safety System. Het SOLAS (Safety Of Lifes At Sea) verdrag wat begin vorige eeuw tot stand kwam is tegenwoordig ondergebracht bij de International Maritime Organisation.

Pas na de verschillende scheepsrampen. Onder andere de Titanic 1912 en nog vrij “recent” de ramp met de olie tanker Torrey Canyon in 1967 waarbij ruim 115.000 liter ruwe aardolie in zee stroomde. Kwamen verschillende groepering bijeen om een Internationale Maritime Organisatie op te richten.

IMO

Uiteindelijk werd begin jaren 80 uit de vorige eeuw de IMO opgericht. (International Maritime Organization)
Op dit moment behelst de International Maritime Organization een dertig tal wereldwijde afspraken. Betreffende onder andere veiligheid, milieu en aansprakelijkheid.

GMDSS-IMO nummer
IMO nummer zeeschip

Onder andere handelsschepen vanaf 300 ton of meer krijgen een uniek 7 cijferig IMO nummer. Niet verwarren met het 9 cijferige MMSI nummer.

GMDSS | Global Maritime Distress and Safety System

Uiteindelijk trad in 1999 GMDSS in werking. Dit systeem is op dit moment verplicht voor de beroepsvaart en wordt sterk aanbevolen voor pleziervaart. Echter wil je GMDSS gebruiken moet je wel beschikken over een GMDSS certificaat. Voor Nederland is dat Marcom-A en/of Marcom-B.

Wat houdt GMDSS in?

Volgens GMDSS moet elk schip in staat zijn om:

  • Contact op kunnen nemen een een RCC (Reddings Coördinatie Centrum).
  • Weerberichten kunnen ontvangen.
  • Schip – schip radioverkeer kunnen onderhouden.

GMDSS eisen zijn afhankelijk van je vaargebied

Is je vaargebied uitsluitend tot 20 a 30 mijl uit de kust. Dat noemen we het A1 gebied. Dan volstaat de standaard VHF. Hiermee kan je het kustwachtcentrum bereiken, weerberichten ontvangen en contact met andere schepen onderhouden. Om deze apparatuur te mogen bedienen volstaat voor de pleziervaarders het basiscertificaat.

Vaargebied A2, A3 en A4

Buiten het A1 gebied tot ongeveer 200 a 300 mijl uit de kust is het A2 gebied.
Het gebied ongeveer tussen de Kreeftskeerkring en de Steenbokskeerkring noemen we het A3 gebied. Ten noorden van de Kreeftskeerkring en ten zuiden van de Steenbokskeerkring noemen we het A4 gebied. (ben je er nog?)

Warmere wateren

Blijf je in de warmere wateren varen. Globaal tussen 70 graden noorderbreedte en 70 graden zuiderbreedte is Marcom-B voor de pleziervaarder voldoende. Ook met je INMARSAT installatie (GMDSS approved) Kan je het kustwachtcentrum bereiken via de satellieten.

Het A4 gebied

Besluit je ook om de Noord of om de Zuid te gaan richting de polen dan heb je geen contact meer met de geostationaire INMARSAT satellieten. Deze bevinden zich namelijk boven de evenaar. En daarom heb je daar geen bereik meer met je INMARSAT installatie. Dan ben je afhankelijk van je MF/HF marifoon en wil je die gebruiken moet je in het bezit zijn van Marcom-A.

Nieuwe ontwikkelingen

Sinds begin 2018 heeft de IMO Iridium GMDSS goedgekeurd. Deze apparatuur mag je bedienen met je Marcom-B certificaat en werkt wereldwijd. Inclusief de Arctische en de Antarctische wateren in alle zeegebieden. De Iridium Go (handheld of hemel-telefoon) is echter niet GMDSS approved.

Iridim installatie GMDSS Aproved – Marcom-B

Toets GMDSS

Wat weet jij over het Global Maritime Distress and Safety Systeem?
Heb jij de bijbehorende tekst gelezen? Dan kan jij deze 5 vragen voor het Marcom-B examen oplossen.

Dit heeft misschien ook je aandacht?