Home » Marcom en marifonie | De zendontvanger » AIS class A of B werking en uitleg

AIS class A of B werking en uitleg

AIS class A of B. AIS staat namelijk voor Automatic Identification System.
Deze transponder of transceiver geeft bijvoorbeeld de positie, identificatie, soort schip, snelheid, lading, koers et cetera weer van schepen onderling. De zogenaamde statische en dynamische informatie (ook een examenvraag voor het marifoon examen).
Om AIS te plaatsen moet je echter minimaal in het bezit zijn van het basiscertificaat en moet je het MMSI nummer aanvragen.

AIS Class B voor de pleziervaart tot 20 meter lengte

Met AIS heb je realtime informatie over schepen om je heen

De AIS voor de pleziervaarders is niet helemaal realtime. Laten we bij het begin beginnen. We hebben AIS class A voor de schepen die onder SOLAS varen. Dan is er een minder uitgebreide Inland AIS class A voor de binnenvaartschepen en plezierschepen langer dan 20 meter. Inland class B is voor plezierschepen die deze AIS op vrijwillige basis voor de veiligheid aan boord hebben.

Statische informatie zoals; scheepsnaam, radioroepnaam en MMSI nummer kunnen door de bemanning niet veranderd worden. Dynamische informatie zoals positie en snelheid worden automatisch aangepast.
Dynamische informatie die door de bemanning aan boord veranderd kan worden zijn de aankomst haven en de tijd van aankomst.
De statische en dynamische scheepsgegevens worden volgens het zogenaamde SOTDMA systeem automatisch naar andere AIS installaties en walstations verstuurd en vervolgens verwerkt.
Dit gaat met bepaalde tijdslots.
Aangezien AIS class-B voor de pleziervaarders achterin de rij staat, worden deze gegevens niet realtime uitgezonden, ze kunnen zelfs met een vertraging van wel 10 of 15 minuten uitgezonden worden.

Vaar je op zee is dat geen enkel probleem. Op de binnenwateren moet je daar wel degelijk rekening mee houden.

Via de AIS kan je ook korte berichten ontvangen van een Vessel Trafic Service (VTS).
Een VTS heeft onder andere als (belangrijke) taak de scheepvaart te coördineren in drukke verkeersscheidingsstelsels, zoals het Botlekgebied in Rotterdam.

AIS verplicht aan boord

Ben je in het bezit van een schip groter dan 20 meter of heeft deze een blokfactor groter dan 100 kubieke meter dan ben je verplicht om een AIS aan boord te hebben. Deze AIS moet goedgekeurd zijn door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR).

Op de meeste elektronische kaarten en radarsystemen kan je AIS weergeven. (soms is een update noodzakelijk).
De AIS heeft 2 eigen antennes nodig. Een AIS-VHF antenne en een gps antenne. Deze antennes mag je niet zomer ergens op het schip plaatsen. Dit heeft met de technische regelgeving te maken.
Deze AIS moet ook door een gecertificeerd bedrijf geplaatst en gekeurd worden.

AIS vrijwillig aan boord

Voor je plezierboot kleiner dan 20 meter lengte is er geen AIS plicht. Uiteraard mag je deze wel aanschaffen en gebruiken. Enige voorwaarden, je moet minimaal in het bezit zijn van het basiscertificaat en je MMSI nummer aanvragen. Deze installatie hoeft niet gekeurd te worden. Met een splitter mag je de marifoon antenne ook gebruiken voor je AIS.
Er zit wel een voorwaarde aan, de AIS mag niet storen op de marifoon.

Sommige AIS Class B transponders zijn voorzien van een stille modus. In deze zogenaamde Silent mode kan je wel informatie van andere schepen ontvangen. Maar kunnen zij jou niet zien.

Rate of Turn / bochtsnelheidsaanwijzer

Een bochtsnelheidsaanwijzer of in het Engels ”Rate of Turn” (ROT) kan gekoppeld worden aan de AIS. Voor kleine schepen is deze optie niet interessant, wel voor grote schepen.

Hiermee kan namelijk de draaisnelheid doorgeven worden aan schepen in de buurt. Met het blote oog is namelijk moeilijk vast te stellen wat die grote boot gaat doen. Via de AIS kan je de manoeuvres van grote schepen nauwkeurig volgen en eventuele gevaarlijke situaties vermijden.

Voor grote zeegaande schepen is de koppeling van de AIS met de digitale bochtaanwijzer verplicht.

Reddingsvest met ingebouwde AIS-MOB

De nieuwste generatie reddingsvesten zijn voorzien van een ingebouwde (of losse) AIS-MOB transmitter. Zodra het reddingsvest wordt opgeblazen wordt de transmitter door middel van een magneetschakelaar geactiveerd.

Indien de transmitter wordt geactiveerd verschijnt op het AIS scherm van schepen in de buurt de bovenstaande melding. Dit bericht betreft een ‘safety related message’ afkomstig van een ‘Man over board’ apparaat met ID 972112156.

Toets AIS

AIS een geweldig hulpmiddel tijdens de vaart. Interessant artikel. Tegenwoordig komen er tijdens elk marifoonexamen een aantal vragen over AIS. Ben je ook in staat om deze tien examenvragen te beantwoorden?

Dit is een verplicht veld.

Nuttige links