Home » Marifonie en marcom | VHF, MF en HF zendontvanger » SART en AIS-SART | Search and Rescue, de redding is nabij

SART en AIS-SART | Search and Rescue, de redding is nabij

SART: de Search and Rescue Transponder. We slaan eerst digitaal- én verbaal alarm met de  VHF of MF/HF marifoon. Vervolgens activeer je de EPIRB. Nu weet iedereen dat je in nood verkeerd en ook waar je bent. Dit is in een ideaal scenario. Windkracht 3 á 4 beetje zonnetje erbij. Echter wanneer je in nood raakt is het meestal windkracht 6 of hoger. Raak je in nood is het meestal windkracht 6 of hoger. Je vaart bijvoorbeeld op de Noordzee of een van de oceanen heb je al gauw golven van 3 meter of (veel) hoger (dit noemen we de zogenaamde seastate). Vaak gaan deze windsnelheden gepaard met witte kopjes op het water en opwaaiend schuim. Ook al is je positie bekend ben je dan nog steeds moeilijk te vinden. De SART zendt een signaal uit zodat de reddingstroepen je kunnen uitpeilen.

SART transponder

SART is een baken

Heb je de kustwacht gealarmeerd met de marifoon en/of EPIRB en je moet het schip verlaten, dan neem je deze draagbare transponder mee in het reddingvlot. Je plaatst deze zo hoog mogelijk in of op het vlot. Hoe hoger hoe beter. Vanaf ongeveer 5 mijl afstand is de SART zichtbaar op een navigatie radar die op de 3 cm X-band werkt.
Laat je dit reddingsmiddel achter het vlot laat drijven, dan wordt deze Search and Rescue transponder (SART) pas opgemerkt op ongeveer 2 mijl afstand van een navigatie radar die het vlot genaderd is.
Een Search and Rescue Transponder (SART) is een baken voor ‘homing’ doeleinden. Deze geeft op een X-band radar de richting/peiling aan waar de overlevenden zich met hun reddingsvlot bevinden.

SART zichtbaar op Radar
Dit ziet de schipper op zijn RADAR scherm

Zodra de SART wordt aangestraald geeft deze een hoorbare en/of zichtbare indicatie. Vervolgens ziet de schipper van de rescue-boot deze stippen. Bij punt X is de positie van het baken. (het vlot bevind zich maximaal 150 meter voor dit punt).

AIS-SART (Automatic Identification System Search And Rescue Transmitter)

Aan het uiterlijk zie je geen verschil tussen de SART met of zonder AIS maar de werking is compleet anders. De ene is een transponder terwijl de andere een transmitter is.

De AIS-SART is een baken met ingebouwde GPS en zendt iedere minuut namelijk een signaal uit, inclusief zijn positie, uit op de AIS- VHF kanalen 87B en 88B.
Dit is om de plaatsbepaling bij een calamiteit voor onder andere hulpverleners te bespoedigen. Op een elektronische kaart is de AIS SART zichtbaar als een rode cirkel met een rood kruis (plot symbool)..

AIS SART zichtbaar op elektronische kaart.
De rode cirkel geeft de positie aan van de geactiveerde AIS-SART aan.

Het minimale bereik van de AIS-SART is 5 mijl. Zodra de “gewone” SART wordt aangestraald geeft deze een hoorbare en/of zichtbare indicatie en weet je dat hulp in de buurt is. Het nadeel van de AIS-SART is, dat als deze wordt gedetecteerd, je zelf er niets van merkt. Je blijft dus nog in onzekerheid of je gevonden wordt.

Toets SART en AIS-SART

Deze 10 vragen gaan over dit onderwerp. Elk Marcom examen krijg je hier een aantal vragen over. Ook een aantal nieuwe vragen die tijdens het Marcom-A examen gesteld worden passeren de revue.

Nuttige links