Home » Marcom en marifonie | De zendontvanger » EPIRB en PLB | Hoe werkt dat?

EPIRB en PLB | Hoe werkt dat?

EPIRB – Emergency Position Indicating Radio Beacon – en de
PLB – Personal Locator Beacon –
De werking is hetzelfde maar er zit een wezenlijk verschil tussen deze twee noodbakens voor aan boord.
De EPIRB moet ook aan verschillende (strenge) eisen voldoen onder andere dat deze minimaal 48 uur onafgebroken moet kunnen werken.
Zodra je deze apparaten activeert wordt je positie doorgegeven naar het Mission Control Center in Toulouse. Andere schepen ontvangen dit bericht niet.

EPIRB hoe werkt dat?

De EPIRB kan je handmatig activeren. Maar ook wanneer het schip is gezonken komt de EPIRB opdrijven en zal deze door middel van watercontacten automatisch worden geactiveerd. Dan maakt deze contact met een van de geostationaire inmarsat satellieten. De Emergency Position Indicating Radio Beacon zendt digitaal een distress alert uit. Gelijktijdig met het MMSI nummer en de positie. Deze geosatelliet stuurt dit signaal door naar het MCC (Mision Controle Centre) in Toulouse (Frankrijk). Aan de eerste drie cijfers van het MMSI nummer ziet het MCC dat het om een Nederlands schip gaat. Dit bericht wordt vervolgens doorgeseind naar het kustwachtcentrum in Den Helder. Dit proces duurt slechts enkele minuten.

EPIRB ook al vaar je op de Atlantische oceaan hulp is nabij.
Al vaar je midden op de oceaan, de hulp is nabij.

Aan de hand van jouw MMSI nummer weet de kustwacht dat je in nood zit. Het kustwachtcentrum neemt direct contact op met het door jou opgegeven telefoonnummer van de thuisblijvers. Wordt er niet op gereageerd dan komt het kustwachtcentrum onmiddellijk in actie.
Er bestaan 2 soorten. Eentje met en eentje zonder GPS. De EPIRB met GPS werkt alleen in de zeegebieden A1 t/m A3.

Met of zonder GPS

De positie van de EPIRB zonder GPS wordt bepaald door de LEOSAR en de GEOSAR satellieten van het COSPAS-SARSAT systeem. Deze satellieten hebben een wereldwijde dekking, ook in het A4 gebied. (Ten noorden van 70 graden noorderbreedte en ten zuiden van 70 graden zuiderbreedte.) Aan de hand van berekeningen wordt de positie van een 406 MHz COSPAS-SARSAT EPIRB door middel van de doppler verschuiving berekend door een LUT ( Local User Terminal) station.
De nauwkeurigheid van de positie van dit noodbaken is ongeveer een straal van 5 kilometer.
Het kan afhankelijk van je positie maximaal 1 á 1 ½ uur duren voordat het Reddings Coördinatie Centrum weet dat u in de problemen zit.
De meest gebruikte EPIRB is de GPS EPIRB.

Testen EPIRB

Zowel de EPIRB als de SART dienen maandelijks getest te worden.
Dat testen moet secuur gebeuren. De instructies van de fabrikant nauwkeurig opvolgen.
Indien er onbedoeld een ‘distress alert’ wordt uitgezonden moet je het dichtstbijzijnde kust(wacht)station hiervan in kennis te stellen.
Het testen van het radio noodbaken mag zowel in de haven als op zee gebeuren.
Er wordt geadviseerd om de test uit te voeren in de eerste vijf minuten van het hele uur. Het testsignaal wordt namelijk ook daadwerkelijk naar de satelliet verzonden. Op deze manier vindt dan ook de minste verstoring op de noodfrequentie plaats.

PLB

De werking van de PLB (Personal Locator Beacon) en de EPIRB is exact hetzelfde. Om de PLB te mogen gebruiken hoef je geen examen af te leggen. Je moet je wel laten registreren bij het Agentschap Telecom. De PLB is ontworpen voor onder andere Alpine skiërs, maar werkt aan boord ook prima. Er kleven echter wel een aantal nadelen aan. De PLB is niet gekeurd volgens de strenge SOLAS eisen. Batterijduur is bovendien beperkt, de antenne moet je uitschuiven en je moet de PLB handmatig activeren. Zodra een schip zinkt begint de EPIRB daarentegen direct met het uitzenden van het noodsignaal.


Toets EPIRB

De Emergency Position Indicating Radio Beacon. een belangrijk veiligheidsmiddel voor aan boord. Een schip dat onder SOLAS vaart mag niet uitvaren indien dit baken kapot of ernstig beschadigd is. Durf jij de test te maken. Deze test bestaat uit 10 vragen die gesteld kunnen worden tijdens het Marcom-B examen.

Nuttige links