Home » Marcom en marifonie » EPIRB en PLB | Hoe werkt dat?

EPIRB en PLB | Hoe werkt dat?

EPIRB – Emergency Position Indicating Radio Beacon – en de
PLB – Personal Locator Beacon –
De werking is hetzelfde maar er zit een wezenlijk verschil tussen deze twee noodbakens voor aan boord.
De EPIRB moet ook aan verschillende (strenge) eisen voldoen onder andere dat deze minimaal 48 uur onafgebroken moet kunnen werken.
Zodra je deze apparaten activeert wordt je positie doorgegeven naar het Mission Control Center in Toulouse. Andere schepen ontvangen dit bericht niet.

EPIRB ook al vaar je op de Atlantische oceaan hulp is nabij.
Al vaar je midden op de oceaan, de hulp is nabij.

EPIRB hoe werkt dat?

De EPIRB kan je handmatig activeren. Maar ook wanneer het schip is gezonken komt de EPIRB opdrijven zal deze door middel van watercontacten automatisch worden geactiveerd. En maakt deze contact met een van de geostationaire inmarsat satellieten. De Emergency Position Indicating Radio Beacon zendt digitaal een distress alert uit. Gelijktijdig met het MMSI nummer en de positie. Deze geosatelliet stuurt dit signaal door naar het MCC (Mision Controle Centre) in Toulouse (Frankrijk). Aan de eerste drie cijfers van het MMSI nummer ziet het MCC dat het om een Nederlands schip gaat. Dit bericht wordt vervolgens doorgeseind naar het kustwachtcentrum in Den Helder. Dit proces duurt slechts enkele minuten.

Aan de hand van jou MMSI nummer weet de kustwacht dat je in nood zit. Het kustwachtcentrum neemt direct contact op met het door jou opgegeven telefoonnummer. Wordt er niet op gereageerd dan komt het kustwacht centrum onmiddellijk in actie.
Er bestaan 2 soorten. Eentje met- en eentje zonder GPS. De EPIRB met GPS werkt alleen in de zeegebieden A1 t/m A3.

Met of zonder GPS

De positie van de EPIRB ‘s zonder GPS wordt bepaald door de LEOSAR en de GEOSAR satellieten van het COSPAS-SARSAT systeem. Deze satellieten hebben een wereldwijde dekking, ook in het A4 gebied. (Ten noorden van 70 graden noorderbreedte en ten zuiden van 70 graden zuiderbreedte.) Aan de hand van berekeningen wordt de positie van een 406 MHz COSPAS-SARSAT EPIRB door middel van de doppler verschuiving berekend door een LUT ( Local User Terminal) station.
De nauwkeurigheid van de positie van dit noodbaken is ongeveer een straal van 5 kilometer.
Het kan afhankelijk van je positie maximaal 1 á 1 ½ uur duren voordat het Reddings Coördinatie Centrum weet dat u in de problemen zit.
De meest gebruikte EPIRB is de GPS EPIRB.

PLB

De werking van de PLB (Personal Locator Beacon) en de EPIRB is exact hetzelfde. Om de PLB te mogen gebruiken hoef je geen examen af te leggen. Je moet je wel laten registreren bij het Agentschap Telecom. De PLB is ontworpen voor onder andere Alpine skiërs. Maar werkt aan boord ook prima. Er kleven wel een aantal nadelen aan. De PLB is niet gekeurd volgens de strenge SOLAS eisen. Batterijduur is beperkt, antenne moet je uitschuiven en je moet deze handmatig activeren. Zodra het schip zinkt begint de EPIRB direct met het uitzenden van het noodsignaal.

Toets EPIRB

De Emergency Position Indicating Radio Beacon. een belangrijk veiligheidsmiddel voor aan boord. Een schip wat onder SOLAS vaart mag niet uitvaren indien dit baken kapot of ernstig beschadigd is. Durf jij de test te maken. Deze test bestaat uit 10 vragen die gesteld kunnen worden tijdens het Marcom-B examen.

Nuttige links