Home » Marifoon kanalen betekenis en uitleg

Marifoon kanalen betekenis en uitleg

Marifoon kanalen. De marifoon die wij tegenwoordig gebruiken is voorzien van het zogenaamde Basel kanalenpakket. Zo kan je ook niet alle kanalen gebruiken. Er zijn vooraf ingestelde simplex- en duplexkanalen. Zo zijn de uitzendingen op kanaal altijd op hoog vermogen (tussen de 5 en 25 watt) en de de uitzending op kanaal 18 op laag vermogen (tussen 0,5 en 1 watt)

Je hoeft niet alle kanalen uit je hoofd te leren. Voor het marifoon examen moet je echter onderstaande kanalen kennen.

Marifoon kanalen overzicht

KanaalBenamingOmschrijving
1Centrale meldpost IJsselmeerOp dit duplex informatie kanaal ontvang je informatie (weer)berichten golfhoogtes, watertemperatuur et cetera
6, 10 en 13Intership-verkeerDe simplex kanalen zijn bedoeld voor nautische informatie voor schepen onderling. Kanaal 6 wordt gebruikt voor op zee. 10 en 13 op de binnenwateren. Het standaard kanaal voor de binnenvaart is kanaal 10.
15 en 17Intraship-verkeerDeze kanalen zijn bedoeld voor de communicatie voor personen op het zelfde schip. Dit is toegestaan op schepen van 20 meter of langer.
16NoodkanaalKanaal 16 is het internationale noodkanaal. Vaar je op de Noordzee zet je de marifoon op kanaal 16. Wil je contact met een ander schip, roep deze even op op kanaal 16 en ga direct naar een intership-, of sociaal kanaal.
18, 20, 22, 84 en 85Sluizen en bruggenBruggen- en sluizencomplexen gebruiken deze blokkanalen. Iedere brug of sluis heeft zijn eigen marifoonkanaal. Zodat er geen verwarring ontstaat indien je een bepaald station aanroept.
23 en 83VeiligheidsberichtenDeze duplex kanalen worden gebruikt door het kustwachtcentrum voor de uitzending van onder andere stormwaarschuwingen, veiligheidsberichten en radiomedisch advies.
31JachthavensJachthavens maken (meestal) gebruik van kanaal 31. De havenmeester luistert uitsluitend kanaal 31 uit. Wil je communiceren met andere schepen doe je dat op de kanalen voor sociaal verkeer.
67Afhandeling SAR verkeerIndien er een schip in nood zit wordt er alarm geslagen op (via DSC) en op kanaal 16. De afhandeling van het noodverkeer vindt plaats op kanaal 67.
70DSCKanaal 70 wordt uitsluitend gebruikt voor digitale berichten te verzenden. Naar een enkel schip of. Kustwachtcentrum. Of naar een groep schepen, spreken is niet toegestaan op kanaal 70.
72 en 77Sociaal verkeerKom je onderweg een bekende tegen dan kan je deze kanalen gebruiken om even lekker bij te praten. Je maakt eerst kort contact op een (blok)kanaal vervolgens ga je naar kanaal 72 of 77.
82BunkerenBunkeren is tanken, kan zowel water als brandstof zijn. Er zijn speciale bunkerschepen. Deze worden aangeroepen ok dit kanaal.
88Nautische evenementenVoor tijdelijke nautische evenementen is kanaal 88 beschikbaar gesteld.

IJssel- of Markermeer kanaal 1, 10 of 16?

Welk kanaal selecteer ik nu indien ik op het Markermeer vaar? Bij goed zicht selecteer je kanaal 1. Dan heb je contact met de centralemeldpost IJsselmeer. Vaar je op het Marker- of IJsselmeer met slecht zicht, kanaal 10. Binnenvaartschepen gebruiken allemaal kanaal 10. Tijdens slecht zicht heb je met schepen te maken die om je heen varen. Niet met het centrale meldpost IJsselmeer. Bij nood, kanaal 16. Tijdens nood roep je het kustwachtcentrum op deze luistert uitsluitend kanaal 16 uit. Het kustwachtcentrum biedt hulp, schepen om je heen kunnen je (meestal) niet helpen.

Ontvang ik ook noodberichten op kanaal 1 of 10?

Nee, uitzendingen op kanaal 16 komen niet binnen indien je een ander kanaal hebt geselecteerd. Dat is ook de reden dat binnenvaartschippers twee marifoons aan boord hebben. Beroepsmatige zeeschepen hebben zelfs drie marifoons aan boord. Dan kan je meerdere kanalen tegelijk uitluisteren.

Toets marifoon kanalen

Marifoon kanalen. Lastig onderwerp tijdens het marifoon examen. Heb je deze pagina doorgenomen. We hebben 13 vragen voor jou geselecteerd. Durf je deze recente examenvragen te maken?

Nuttige links