Home » Marifoonkanalen en frequenties | werking, welk kanaal?

Marifoonkanalen en frequenties | werking, welk kanaal?

Marifoonkanalen en frequenties of VHF kanalen (Very high frequency). De marifoon die wij tegenwoordig gebruiken is voorzien van het zogenaamde Basel kanalenpakket. Daardoor kan je niet alle marifoonkanalen gebruiken. Er zijn vooraf ingestelde simplex- en duplexkanalen. Zo zijn de uitzendingen op kanaal 16 altijd op hoog vermogen (tussen de 5 en 25 watt) en de de uitzending op kanaal 18 op laag vermogen (tussen 0,5 en 1 watt)

Marifoonkanalen en marifoonfrequenties

De gebruikelijke marifoonfrequenties liggen tussen de 30 en 300 MHz. Dat maakt het erg lastig welke frequentie we gaan selecteren? Zo zijn de frequenties opgedeeld in marifoonkanalen. Frequentie 156.050 MHz is gebombardeerd tot kanaal 1. En zo is kanaal 16 – 156.800 MHZ. Tussen de kanalen zit er onderling 25 kHz verschil. Dit is 0.025Mhz.

Je hoeft niet alle VHF kanalen uit je hoofd te leren. Voor het marifoon examen moet je echter wel onderstaande kanalen kennen.

Overzicht marifoonkanalen Nederland

Kanaal Benaming Omschrijving
1 Centrale meldpost IJsselmeer Op dit duplex informatiekanaal ontvang je informatie (weer)berichten golfhoogtes, watertemperatuur et cetera
6, 10 en 13 Intership-verkeer De simplex kanalen zijn bedoeld voor nautische informatie voor schepen onderling. Kanaal 6 wordt gebruikt voor op zee. 10 en 13 op de binnenwateren. Het standaard kanaal voor de binnenvaart is kanaal 10.
15 en 17 Intraship-verkeer Deze kanalen zijn bedoeld voor de communicatie voor personen op het zelfde schip. Dit is toegestaan op schepen van 20 meter of langer.
16 Noodkanaal Kanaal 16 is het internationale noodkanaal. Vaar je op de Noordzee zet je de marifoon op kanaal 16. Wil je contact met een ander schip, roep deze even op op kanaal 16 en ga direct naar een intership-, of sociaal kanaal.
18, 20, 22, 84 en 85 Sluizen en bruggen Bruggen- en sluizencomplexen gebruiken deze blokkanalen. Iedere brug of sluis heeft zijn eigen marifoonkanaal. Zodat er geen verwarring ontstaat indien je een bepaald station aanroept.
23 en 83 Veiligheidsberichten Deze duplex kanalen worden gebruikt door het kustwachtcentrum voor de uitzending van onder andere stormwaarschuwingen, veiligheidsberichten en radiomedisch advies.
31 Jachthavens Jachthavens maken (meestal) gebruik van kanaal 31. De havenmeester luistert uitsluitend kanaal 31 uit. Wil je communiceren met andere schepen doe je dat op de kanalen voor sociaal verkeer.
67 Afhandeling SAR verkeer Indien er een schip in nood zit wordt er alarm geslagen (via DSC) en op kanaal 16. De afhandeling van het noodverkeer vindt plaats op kanaal 67.
70 DSC Kanaal 70 wordt uitsluitend gebruikt voor digitale berichten te verzenden. Naar een enkel schip of kustwachtcentrum. Of naar een groep schepen; spreken is niet toegestaan op kanaal 70. Heb je een marifoon zonder DSC is kanaal 70 geblokkeerd en is deze ook niet te gebruiken.
72 en 77 Sociaal verkeer Kom je onderweg een bekende tegen dan kan je deze kanalen gebruiken om even lekker bij te praten. Je maakt eerst kort contact op een (blok)kanaal vervolgens ga je naar kanaal 72 of 77.
82 Bunkeren Bunkeren is tanken, kan zowel water als brandstof zijn. Er zijn speciale bunkerschepen. Deze worden aangeroepen ok dit kanaal.
88 Nautische evenementen Voor tijdelijke nautische evenementen is kanaal 88 beschikbaar gesteld.

IJssel- of Markermeer kanaal 1, 10 of 16?

Welk kanaal selecteer ik nu indien ik op het Markermeer vaar? Bij goed zicht selecteer je kanaal 1. Dan heb je contact met de centrale meldpost IJsselmeer. Vaar je op het Marker- of IJsselmeer met slecht zicht, kanaal 10. Binnenvaartschepen gebruiken allemaal kanaal 10. Tijdens slecht zicht heb je met schepen te maken die om je heen varen. Niet met het centrale meldpost IJsselmeer. Bij nood, kanaal 16. Tijdens nood roep je het kustwachtcentrum op deze, luistert uitsluitend kanaal 16 uit. Het kustwachtcentrum biedt hulp, schepen om je heen kunnen je (meestal) niet helpen.

Ontvang ik ook noodberichten op kanaal 1 of 10?

Nee, uitzendingen op marifoonkanaal 16 komen niet binnen indien je een ander kanaal hebt geselecteerd. Dat is ook de reden dat binnenvaartschippers twee marifoons aan boord hebben. Beroepsmatige zeeschepen hebben zelfs drie marifoons aan boord. Dan kan je meerdere kanalen tegelijk uitluisteren.

Simplexkanalen creëren uit een duplex marifoonkanaal

Op de nieuwste marifoons kan een aantal duplexkanalen opgesplitst worden in een hoge en lage frequentie variant.
Op deze manier worden per duplexkanaal 2 extra simplex marifoonkanalen gecreëerd.
Deze simplexkanalen zenden en ontvangen op de lage frequentie of op de hoge frequentie van het originele marifoonkanaal 78.
Marifoonkanaal 78 blijft ook in de duplex variant gewoon bestaan.
Op het display van de marifoon wordt dit weergegeven met het getal 20 dat staat voor de hoge frequentie en het getal 10 voor de lage frequentie.

Marifoon kanaal 78 hoge- en lage frequentie

De marifoon in dit voorbeeld  staat afgestemd op VHF-kanaal 78 in de simplex mode op de hoge frequentie (20), voor de lage frequentie moet kanaal 1078 gekozen worden.

GMDSS handmarifoon ook wel handheld marifoon genoemd

Bij deze handmarifoon is kanaal 78A in de simplex mode op de lage frequentie geselecteerd. Bij de nieuwste GMDSS portofoon worden de hoge en lage frequenties aangegeven met A of B.

Toets marifoonkanalen

Marifoonkanalen. Lastig onderwerp tijdens het marifoon examen. Heb je deze pagina doorgenomen? We hebben 10 vragen voor jou geselecteerd. Durf je deze recente examenvragen te maken?

Nuttige links

Examentrainingen marifonie

Examentrainingen marifonie. Wat weet jij nog over de marifonie? Hou hier je kennis op peil.

VHF marifoon wat heb ik eraan?

De VHF marifoon. Wat is dat en wat kan ik ermee doen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Lees en bekijk het hier.

Mayday het internationale noodsein. Wat is er met sos gebeurd?

Mayday-Mayday-Mayday het internationale noodsein. Wat is er met SOS gebeurd? Lees hier hoe je de noodoproep doet