Gratis marifoon proefexamens evenals examenvragen oefenen doe je op marifoonhalen.nl. Wij proberen namelijk iedere pagina af te sluiten met een aantal recente marifoon examenvragen uit 2019/2020. Met de bedoeling dat je je op een leuke manier kan voorbereiden. Dat doe je aan de hand van deze marifoon proefexamens. Maar dat niet alleen, ook om je kennis op peil te houden. Denk erom, deze examentrainingen zijn immers een greep uit de recente examenvragen. Dit dekt echter niet de hele stof om te slagen voor je certificaat.

Marifoon proefexamens
Examenvragen basiscertificaat
Onderwerp | Aantal vragen | Video |
---|---|---|
AIS Class A en B | 10 | – |
ATIS code | – | ja |
Basiscertificaat marifonie | 10 | – |
Begrippen en afkortingen marifonie | 10 | – |
Communicatie via de marifoon | 7 | – |
De standaard VHF marifoon | 10 | ja |
Hand- of handheld marifoon | 10 | ja |
Kosten marifoon / registratiebewijs | 10 | – |
Marifoon(weer)berichten | 7 | – |
Marifoon examen | – | ja |
Marifoonkanalen | 10 | – |
Noodoproep en -bericht | 6 | – |
Blokkanalen | 6 | – |
Simplex en duplex | 10 | ja |
Termen en uitdrukkingen | 5 | – |
Tip
Wat dat je van een optionele praktijktoets marifonie. Alles over de werking van de marifoon. Maar dan in praktijk.
Gratis twee recente marifonie proefexamens

We hebben echter twee recente proef examens marifonie voor jou geselecteerd. Examen 1 is namelijk van februari 2020. Heb je eerst de voorgaande tekst bestudeerd en de bijbehorende examenvragen gemaakt. Dan is dit marifoonexamen een makkie. Je moet eerst slagen voor het eerste examen dan wordt examen 2 pas vrijgegeven.
Dit marifoon examen is afgenomen op in Nieuwegein. 20% was gezakt. 10 mensen deden aan het examen mee. Hoor jij ook bij die overige 80%. Zet hem op.
Toets Summary
0 of 30 Vragen completed
Vragen:
Informatie
You have already completed the toets before. Hence you can not start it again.
Toets is loading…
You must sign in or sign up to start the toets.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 of 30 Vragen answered correctly
Uw tijd:
De tijd is verstreken
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Behaalde punt(en): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Gemiddelde score |
|
Uw score |
|
Categorieën
- Niet gecategoriseerd 0%
- procedures 0%
- Techniek 0%
- voorschriften 0%
-
Om te slagen voor het examen moet je minimaal 35 punten halen. Je kunt maximaal 50 punten behalen. De vragen hebben een waarde van 1, 2 en 3 punten. De 2 en 3 punten vragen moeten zoveel mogelijk goed.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Current
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Vraag 1 of 30
1. Vraag
1 punt(en)VHF-kanaal 06 is bestemd voor:
GoedFout -
Vraag 2 of 30
2. Vraag
3 punt(en)Een schip, varende op de binnenwateren binnen een blokgebied, dreigt door brand verloren te gaan. De noodoproep wordt bij voorkeur uitgezonden op:
GoedFoutHint
We varen hier niet op de ruime wateren. Maar in een blokgebied. Meer info hierover zie: https://www.marifoonhalen.nl/marifoon-kanalen/
-
Vraag 3 of 30
3. Vraag
3 punt(en)De noodoproep moet als volgt worden uitgesproken:
GoedFout -
Vraag 4 of 30
4. Vraag
3 punt(en)Na ontvangst van een noodoproep, via VHF-kanaal 16, moet men:
GoedFoutHint
Na de noodoproep (hiermee geef je aan dat je in nood zit) volgt het bericht wat er aan de hand is. (het noodbericht)
-
Vraag 5 of 30
5. Vraag
3 punt(en)De inhoud van het noodbericht moet als volgt worden opgesteld:
GoedFoutHint
Eerst de positie daarna geef je aan wat er aan de hand is.
-
Vraag 6 of 30
6. Vraag
3 punt(en)Men vaart op zee, binnen VHF bereik van de Nederlandse Kustwacht. Een schip in de nabijheid verzendt een noodbericht. Hoe dient men in eerste instantie te handelen?
GoedFout -
Vraag 7 of 30
7. Vraag
3 punt(en)Men ontvangt op marifoonkanaal 16 een noodoproep. Wanneer geeft men reçu op deze noodoproep?
GoedFout -
Vraag 8 of 30
8. Vraag
1 punt(en)Het radioverkeer tussen personen aan boord van hetzelfde vaartuig noemt men:
GoedFout -
Vraag 9 of 30
9. Vraag
1 punt(en)Men wil een sociaal gesprek voeren met een opvarende van een ander schip. Dit is onder andere toegestaan op:
GoedFout -
Vraag 10 of 30
10. Vraag
1 punt(en)VHF-kanaal 31 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor:
GoedFout -
Vraag 11 of 30
11. Vraag
1 punt(en)Het gebruik van marifoonkanaal 88 simplex is in Nederland toegewezen aan:
GoedFout -
Vraag 12 of 30
12. Vraag
2 punt(en)Motortankschip Sylvia meldt zich via de marifoon bij sluis Birsfelden en vraagt of de invaart in de bovenvoorhaven vrij is.
Hoe luidt het bericht?GoedFout -
Vraag 13 of 30
13. Vraag
2 punt(en)Indien het schip Britta contact wil maken met de Verkeerscentrale Den Helder, dient de oproepprocedure als volgt te beginnen:
GoedFout -
Vraag 14 of 30
14. Vraag
1 punt(en)VHF-kanaal 70 wordt onder meer gebruikt voor:
GoedFout -
Vraag 15 of 30
15. Vraag
1 punt(en)Men controleert de zuurdichtheid van een loodaccubatterij met behulp van een zuurweger. Het niveau van de vloeistof staat bovenaan de schaal van het drijvertje (zie afbeelding).
Dit betekent dat de accu:GoedFout -
Vraag 16 of 30
16. Vraag
1 punt(en)Tijdens duplex-werken kan men elkaar:
GoedFout -
Vraag 17 of 30
17. Vraag
1 punt(en)In een jachthaven kunnen jachten elkaar bereiken via:
GoedFout -
Vraag 18 of 30
18. Vraag
1 punt(en)Schepen die op de rivieren stroomafwaarts varen gebruiken in het radioverkeer de term:
GoedFout -
Vraag 19 of 30
19. Vraag
2 punt(en)Na ontvangst van een noodbericht via VHF-kanaal 16, buiten het bereik van een kustwachtstation, moet men:
GoedFout -
Vraag 20 of 30
20. Vraag
1 punt(en)Onder ‘dual watch’ verstaat men in de maritieme VHF-radiocommunicatie:
GoedFout -
Vraag 21 of 30
21. Vraag
1 punt(en)Het gebruik van uitsluitend een VHF-portofoon in Nederland, zonder de aanwezigheid van een vaste VHF-installatie aan boord, is toegestaan:
GoedFout -
Vraag 22 of 30
22. Vraag
1 punt(en)Aan boord van een schip uitgerust met een marifoon moet voor het gebruik van deze marifoon:
GoedFout -
Vraag 23 of 30
23. Vraag
1 punt(en)De eigenaar van een schip met aan boord één marifoon waarvoor een registratiebewijs is afgegeven, monteert een tweede marifoon. Wat dient men vervolgens te doen?
GoedFout -
Vraag 24 of 30
24. Vraag
1 punt(en)Bij een ankermanoeuvre aan boord van een schip wordt voor de communicatie tussen het stuurhuis en het voorschip
gebruik gemaakt van VHF-portofoons. Communicatie vindt plaats op VHF-kanaal:GoedFout -
Vraag 25 of 30
25. Vraag
1 punt(en)AIS betekent:
GoedFout -
Vraag 26 of 30
26. Vraag
1 punt(en)De marifoonkanalen bestemd voor het schip-schip verkeer werken volgens de zend/ontvang methode:
GoedFout -
Vraag 27 of 30
27. Vraag
2 punt(en)Het tijdsverschil tussen UTC en de lokale tijd in Nederland bedraagt:
GoedFout -
Vraag 28 of 30
28. Vraag
2 punt(en)Een schip, varende op de binnenwateren binnen een blokgebied, dreigt door brand verloren te gaan. De noodoproep wordt bij voorkeur uitgezonden op:
GoedFout -
Vraag 29 of 30
29. Vraag
2 punt(en)Varende op de Rijn buiten een blokgebied wil men hulp inroepen van andere schepen. De oproep dient plaats te vinden op marifoonkanaal:
GoedFout -
Vraag 30 of 30
30. Vraag
3 punt(en)Een schip vaart op de Waal buiten een blokgebied, maakt water en dreigt te zinken. De oproep dient plaats te vinden op VHF-kanaal:
GoedFout
Proefexamen no 2

Marifoon proefexamen no 2 wordt lastiger. Hier kom je namelijk een aantal vragen tegen die we niet behandeld hebben. Lukt het jou om ook te slagen voor dit examen. Lukt het niet, geen angst. Wij hebben immers een cursus voor jou vanaf 100 euro. Dat is inclusief examengeld (68 euro) inclusief cursus en bovendien ALLE examentrainingen.
Dit marifoon examen is afgenomen op ons kantoor in Hoorn.
7 kandidaten deden mee aan dit examen, alle 7 geslaagd. Er werd 1 compleet nieuwe vraag gesteld deze stond nog niet in ons bestand. Uiteraard hebben we die vraag er gelijk ingezet. Slaag jij ook voor dit examen? Je kunt maximaal 50 punten halen met 35 punten ben je geslaagd.
Toets Summary
0 of 30 Vragen completed
Vragen:
Informatie
You have already completed the toets before. Hence you can not start it again.
Toets is loading…
You must sign in or sign up to start the toets.
You must first complete the following:
Resultaten
Resultaten
0 of 30 Vragen answered correctly
Uw tijd:
De tijd is verstreken
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Behaalde punt(en): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Gemiddelde score |
|
Uw score |
|
Categorieën
- Niet gecategoriseerd 0%
- procedures 0%
- Techniek 0%
- voorschriften 0%
-
Maximaal te behalen punten is 50. Heb je 35 punten gehaald dan ben je geslaagd.
Pos. | Naam | Ingevoerd op | Punten | Resultaat |
---|---|---|---|---|
Tabel is aan het laden | ||||
Geen data beschikbaar | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Current
- Review
- Beantwoord
- Goed
- Fout
-
Vraag 1 of 30
1. Vraag
1 punt(en)Aan boord van een verhuurd schip, uitgerust met marifoon, berust de verantwoordelijkheid voor het gebruik van de marifoon bij de:
GoedFout -
Vraag 2 of 30
2. Vraag
1 punt(en)Een houder van het Basiscertificaat Marifonie wil als uitbreiding op zijn bestaande VHF-installatie een noodradiobaken (EPIRB) aan boord plaatsen. Dit is:
GoedFout -
Vraag 3 of 30
3. Vraag
2 punt(en)Men vaart bij slecht zicht op het IJsselmeer. Indien niet anders bepaald moet men continu uitluisteren op marifoonkanaal:
GoedFout -
Vraag 4 of 30
4. Vraag
1 punt(en)Men huurt een jacht uitgerust met een marifoon. De verhuurder is geregistreerd bij Agentschap Telecom en is tevens in het bezit van een bedieningscertificaat. Om als huurder de marifoon te mogen gebruiken:
GoedFout -
Vraag 5 of 30
5. Vraag
1 punt(en)Men koopt een nieuw zeiljacht met een andere scheepsnaam, en voorziet deze van de marifoon van het vorige jacht.
Men:GoedFout -
Vraag 6 of 30
6. Vraag
3 punt(en)De juiste volgorde van de inhoud van het noodbericht is:
GoedFout -
Vraag 7 of 30
7. Vraag
3 punt(en)De noodoproep van een RCC of kuststation begint met:
GoedFout -
Vraag 8 of 30
8. Vraag
2 punt(en)Aan boord heeft een ongeval plaatsgevonden. Er is dringend radio-medisch advies nodig. Men moet bij de aanroep gebruik maken van de term:
GoedFout -
Vraag 9 of 30
9. Vraag
1 punt(en)Een accubatterij van 24 volt levert gedurende 10 uur een stroom van 6 ampère. Hoe groot is de geleverde capaciteit?
GoedFout -
Vraag 10 of 30
10. Vraag
1 punt(en)Men controleert de zuurdichtheid van een loodaccubatterij met behulp van een zuurweger. Het niveau van de vloeistof staat bovenaan de schaal van het drijvertje (zie afbeelding).
Dit betekent dat de accu:GoedFout -
Vraag 11 of 30
11. Vraag
1 punt(en)Het veiligheidssein geeft aan dat:
GoedFout -
Vraag 12 of 30
12. Vraag
1 punt(en)VHF-kanaal 17 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor:
GoedFout -
Vraag 13 of 30
13. Vraag
1 punt(en)Aan boord moet men overschakelen van zenden op ontvangen en andersom. Het kuststation kan gelijktijdig zenden en ontvangen. Er wordt gewerkt op twee verschillende frequenties. Deze manier van werken noemt men:
GoedFout -
Vraag 14 of 30
14. Vraag
1 punt(en)De dynamische informatie van een AIS bestaat onder andere uit:
GoedFout -
Vraag 15 of 30
15. Vraag
2 punt(en)Men vaart bij slecht zicht met behulp van radar op binnenwateren in een blokkanaalgebied.
Er moet continu worden uitgeluisterd op:
GoedFout -
Vraag 16 of 30
16. Vraag
1 punt(en)Onder ATIS wordt verstaan:
GoedFout -
Vraag 17 of 30
17. Vraag
3 punt(en)De inhoud van het noodbericht moet als volgt worden opgesteld:
GoedFout -
Vraag 18 of 30
18. Vraag
3 punt(en)Men hoort via VHF-kanaal 16:
MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS
THIS IS
ORION ORION ORIONLIMA GOLF MIKE BRAVO
Wat betekent dit?
GoedFout -
Vraag 19 of 30
19. Vraag
2 punt(en)Men vaart bij slecht zicht met behulp van radar op binnenwateren in een blokkanaalgebied.
Er moet continu worden uitgeluisterd op:
GoedFout -
Vraag 20 of 30
20. Vraag
1 punt(en)MMSI is de afkorting van:
GoedFout -
Vraag 21 of 30
21. Vraag
1 punt(en)Het display van de marifoon aan boord geeft het volgende weer (zie afbeelding). Wat wil dit zeggen?
GoedFoutHint
Dit is een nieuwe vraag. Kanaal 19 en 78 zijn bij de nieuwste marifoons opgesplitst in twee frequenties. Namelijk lage- en hoge frequenties. Beide kanalen zijn simplexkanalen.Het getal 10 geeft aan dat je de lage frequentie hebt geselecteerd en het getal 20 de hoge frequentie.
-
Vraag 22 of 30
22. Vraag
2 punt(en)Bij het maken van verbindingen per radiotelefoon of testuitzendingen moet men:
GoedFout -
Vraag 23 of 30
23. Vraag
2 punt(en)Men vaart op de binnenwateren.
Er moet continu worden uitgeluisterd:GoedFout -
Vraag 24 of 30
24. Vraag
2 punt(en)Mag op de binnenwateren het noodsein worden uitgezonden bij ‘man over boord’?
GoedFout -
Vraag 25 of 30
25. Vraag
2 punt(en)Men vaart op zee, binnen VHF bereik van de Nederlandse Kustwacht. Een schip in de nabijheid verzendt een noodbericht. Er dient als volgt te worden gehandeld:
GoedFout -
Vraag 26 of 30
26. Vraag
2 punt(en)Na ontvangst van een noodbericht via VHF-kanaal 16, buiten het bereik van een kustwachtstation, moet men:
GoedFout -
Vraag 27 of 30
27. Vraag
2 punt(en)Varend op het IJsselmeer kan men tijdens een noodsituatie de Kustwacht alarmeren op marifoonkanaal:
GoedFout -
Vraag 28 of 30
28. Vraag
2 punt(en)Een schip, varende op de binnenwateren binnen een blokgebied, dreigt door brand verloren te gaan. De noodoproep wordt bij voorkeur uitgezonden op:
GoedFout -
Vraag 29 of 30
29. Vraag
2 punt(en)Een schip vaart op de Waal buiten een blokgebied, maakt water en dreigt te zinken. De oproep dient plaats te vinden op VHF-kanaal:
GoedFout -
Vraag 30 of 30
30. Vraag
1 punt(en)Het display van de marifoon aan boord geeft het volgende weer (zie afbeelding). Wat wil dit zeggen?
GoedFoutHint
Voor meer uitleg over deze vraag zie: marifoon kanalen
Examenvragen Marcom-B
Onderwerp | Aantal vragen | Video |
---|---|---|
DSC werking en uitleg | 10 | – |
EPIRB | 10 | ja |
GMDSS uitleg en betekenis | 5 | – |
MEOSAR-satellieten | 4 | – |
MMSI | 10 | – |
NAVTEX berichten | 10 | Ja |
Operationele vaardigheden | – | Ja |
Spraak procedures (Nautisch Engels) | 8 | – |
SART en AIS-SART | 10 | – |
Proefexamen marifonie oefenen, ga selectief te werk
Aangezien oude examenvragen oefenen niet zoveel zin heeft. Oefen recente vragen, het marifonie examen gaat namelijk met de tijd mee. Tegenwoordig worden er ook regelmatig vragen gesteld over AIS en MMSI. Ook de Marcom examens gaan met de tijd mee. Bovendien lopen de Marcom boeken van 2019 ( gedrukt in 2018) achter. Op dit moment worden er zelfs al (sporadisch weliswaar) examenvragen over de MEOSAR satellieten gesteld.
Digitaal of op papier
Albatros neemt 3 à 4 keer per week het examen af. Daarom hebben we ondertussen een enorm bestand met examenvragen opgebouwd. Aangezien we deze examentrainingen marifonie zowel digitaal als op papier hebben. Kan je ook voor de papieren versie kiezen. Dat is handig indien je veel onderweg bent. De kosten voor dit marifoon zelfstudie boek inclusief (bijna) alle examenvragen bedragen al met al 24,95 euro. Deze kosten zijn inclusief verzendkosten. Het grote voordeel is dat je altijd kunt oefenen ook indien je offline bent. Er is echter één nadeel, je kunt niet selectief oefenen. Ga je voor een marifoon examen inclusief de module met alle examentrainingen dan ontvang je van ons een fikse korting.
De digitale optie
Een examen basiscertificaat bestaat immers uit 30 vragen. Je kunt maximaal 50 punten halen. Bij 35 punten ben je vervolgens geslaagd. Elk marifoon examen bestaat uit ongeveer 14 vragen die 1 punt waard zijn en 12 vragen die 2 punten waard. De belangrijkste vragen zijn 3 punten waard, daar krijg je ongeveer 4 van. Het grote voordeel van de digitale optie is: je kunt op de punten oefenen.